cookies
Naše „cookies“ ti budú chutiť
Cookies na stránke Muziker slúžia na to, aby bola tvoja návšteva u nás vždy príjemným zážitkom. Odsúhlas využívanie všetkých cookies kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“, alebo si v nastaveniach vyber len tie, na ktoré máš chuť. Viac informácií.
Súhlasím
Odmietnuť

Ako vybrať štúdiový monitor

09.02.2023
Čítanie na 4 min.
Juraj Haruštiak
Štúdiové monitory patria k základnej výbave každého profesionálneho alebo domáceho nahrávacieho štúdia. Kvalitné štúdiové monitory musia verne a bez príkras odzrkadľovať nahratý zvuk a sú nepostrádateľným pomocníkom pri mixovaní hudobných nahrávok.
Ako vybrať štúdiový monitor

Bežné hi-fi repro bedne sú skonštruované tak, aby potlačením a vyzdvihnutím niektorých pásiem zatraktívnili výsledný zvuk, preto sa na monitoring zvuku pri nahrávaní a zvukovej postprodukcii nehodia. Naopak, štúdiové monitory sú skonštruované tak, aby produkovali detailný realistický zvuk, vyvážený naprieč celým frekvenčným spektrom. Pozor! Štúdiové monitory sa predávajú samostatne, aj ako pár.

Pasívne vs. aktívne monitory

Vyriešenie tejto dilemy dokáže značne zjednodušiť ďalší výber. Pasívne reprobedne sa dajú ľahko rozpoznať podľa káblových svoriek na zadnej strane. Slúžia na pripojenie káblov z koncového zosilňovača. Na rozdiel od aktívnych totiž nemajú zosilňovač zabudovaný v tele. Zvláštnou kategóriou sú modely označované ako bi-amping alebo tri-amping. Každý reproduktorový driver je napájaný samostatným zosilňovačom. Výhodou pasívneho monitora je vyššia modularita pripojenia.

Hoci sa celkovo ľahšie kombinuje s ostatnými zariadeniami, štandardom väčšiny štúdií je dnes aktívny monitor so zabudovaným zosilňovačom. Aktívny monitor sa prípája priamo ku zvukovej karte alebo mixpultu. O zosilnenie jednotlivých reproduktorov sa stará buď jeden spoločný alebo niekoľko samostatných zosilňovačov rôznej kvality.

Zatvorená konštrukcia vs. konštrukcia s basreflexným otvorom

Pri výbere sa oplatí zamerať pozornosť aj na samotný typ konštrukcie reprobedne. Pri modeloch s uzavretým kabinetom hrá významnú úlohu aj vzduch, ktorý sa nachádza vo vnútri a ktorý sa vplyvom membrány dostáva do pohybu. Tento vzduch však má tendenciu klásť väčší odpor najmä pri šírení basových frekvencií, ktoré potom znejú až príliš plocho. Profesionálne štúdiá preto uprednostňujú monitory s basreflexným otvorom, ktorý býva umiestnený na prednej alebo zadnej strane konštrukcie boxu.

Nearfield vs. farfield monitory a umiestnenie monitorov v miestnosti

Výsledné vnímanie zvuku ovplyvňujú nielen parametre monitora, ale najmä parametre miestnosti. Zvuk sa odráža od stien aj od každého kusu nábytku, ktorý sa v miestnosti nachádza. Ideálne je umiestniť monitor tak, aby sa poslucháč nachádzal v polomere priameho dozvuku bez spätného odrazu od stien. Čím je miestnosť menšia, tým menší je aj polomer dozvuku v nej.

Reproduktor by mal byť umiestnený tak, aby jeho zvuk smeroval priamo do ucha poslucháča a aby mu nestálo nič v ceste. Odporúča sa umiestniť reproduktory na stojan alebo zavesiť ich na stenu. Ideálne podmienky dosiahneme rovnomerným natočením oboch reproduktorov k tvári poslucháča tak, že zadné hrany reproduktorov budú z vnútornej strany zvierať približne 60 stupňový uhol. Monitory rozmiestňujeme tak, aby sa posluch odohrával v rámci polomeru priameho dozvuku, teda približne 1,2 m od hlavy poslucháča a aby monitory tvorili s hlavou poslucháča rovnostranný trojuholník. Monitory, ktoré využívame týmto spôsobom, sa nazývajú near field monitory, teda monitory na blízky posluch.

Výber veľkosti reproduktora treba prispôsobiť veľkosti miestnosti. Príliš veľký reproduktor v malej miestnosti spôsobí viac problémov ako úžitku. Príliš silný zvuk sa bude nekontrolovane odrážať od stien a predmetov v miestnosti, čo spôsobí jeho výrazné skreslenie. Základnú orientáciu môže poskytnúť naše odporúčanie:

Veľkosť reproduktora (palce)Minimálny rozmer miestnosti (m)Výkon reproduktora (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

Pri hľadaní ideálnej pozície umiestnenia monitora od poslucháča však narazíme na problém s basovými frekvenciami. Tie sa šíria priestorom oveľa nekontrolovateľnejšie. Mimo záberu priameho dozvuku near field monitorov bude intenzita basových frekvencií s pribúdajúcimi metrami klesať a odrazený zvuk začne byť celkovo príliš skreslený. Ideálnym riešením je preto skombinovať near filed monitory s far field monitormi, ktoré sa od near field monitorov odlišujú väčším priemerom reproduktora aj väčším výkonom. Far field monitory môžeme umiestniť 0,6 m až 1,2 m za near field monitory tak, aby s near field monitormi a hlavou poslucháča tvorili jednu os.

Šírenie zvuku najviac ovplyvňujú parametre prostredia, preto by sme sa mali snažiť miestnosť, v ktorej zvuk monitorujeme, čo najviac vylepšiť. Tradičná obdĺžniková dispozícia, žiaľ, dobrému šíreniu zvuku príliš nepomáha a odrazy sa prejavia vo forme značného zvýraznenia alebo potlačenia niektorých frekvencií. Odporúčame preto vylepšiť akustiku miestnosti pomocou akustických prvkov, do každého rohu miestnosti nainštalovať basovú absorpčnú pascu, steny osadiť absorpčnými panelmi alebo difúzormi a ak štúdiové monitory umiestňujeme na stôl, mala by byť samozrejmosťou vhodná podložka.

Plochá frekvenčná odozva

Ideálny zvuk má byť v každej frekvencii vyvážený a čo najviac zreteľný. Je nahrávka príliš prebasovaná alebo sa niektoré noty nedajú presne identifikovať? Pravdepodobne bude na vine monitor. Plochá frekvenčná odozva odhalí svoju prirodzenú podstatu najlepšie v stredných frekvenciách. V tomto priestore sa najlepšie darí vokálom, gitarám, ale napríklad aj rytmickému bubnu, ktorý bude na kvalitných monitoroch znieť konkrétne a živo. Vysokofrekvenčnému pásmu dominujú zvuky činelov a hi-hat činelov. V tomto pásme musí zvuk pôsobiť ostro, ale nie „prepálene“. Vo zvuku z kvalitných monitorov by mal byť rozoznateľný každý vokálový nádych.

Zhrnutie

Kvalitné štúdiové monitory majú znieť realisticky a bez príkras. Ich výber treba podriadiť parametrom miestnosti a musia byť v miestnosti správne umiestnené. Pozor! Nie všetky modely sú v ponuke ako pár, niektoré ponúkame iba ako kus. Dilemu voľby môže zjednodušiť výber zvýhodneného setu, ktorý okrem monitorov zahrňuje aj ďalšiu kompatibilnú výbavu štúdia, ako podložky, zvukovú kartu, slúchadlá, káble, stojany alebo mikrofón.


Štúdiové monitory