cookies
Naše „cookies“ ti budú chutiť
Cookies na stránke Muziker slúžia na to, aby bola tvoja návšteva u nás vždy príjemným zážitkom. Odsúhlas využívanie všetkých cookies kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“, alebo si v nastaveniach vyber len tie, na ktoré máš chuť. Viac informácií.
Súhlasím
Odmietnuť

Ako vybrať bicykel

Aktualizované 16.02.2024
Čítanie na 10 min.
Juraj Haruštiak
Cyklosezóna sa začína a ty nemáš ešte svoj bajk? Poradíme ti, ako vybrať bicykel podľa výšky či typu terénu, ako správne vybrať bicykel pre dieťa, pána či dámu. Hľadáš štýlový mestský bicykel, nadupaný cestný alebo horský bicykel za rozumnú cenu? Vieš, prečo cyklokuriéri milujú singlespeed bicykle a čo si treba všímať pri kúpe elektrického bicykla? Čítaj ďalej.
Ako vybrať bicykel

Dámsky bicykel alebo pánsky bicykel?

Pri výbere bicykla pre dospelého sa stretneme s rozdielmi v konštrukcii modelov určených pre dámy a pre pánov. Charakteristickým znakom dámskych bicyklov býva kratší a znížený rám, mäkšie pružiny vo vidliciach, kratšie a širšie sedlo s mäkším stredom. Dôvodom je iný rozostup sedacích kostí ako u pánov. Ženské modely sa často líšia aj riadidlami, dámy obľubujú zahnuté riadidlá typu „lastovička“ a brzdy nastavené tak, aby ich mohli ovládať aj kratšími prstami a slabšou silou.
Mladé dievča v cyklistickom oblečení a prilbou jazdí vysokou rýchlosťou na cestnom bicykli po asfaltovej ceste.

Detský bicykel

Ak kupujeme bicykel pre dieťa, vyberáme podľa veku, telesnej výšky, výšky rozkroku a schopností dieťaťa.
Najpresnejšie kritérium na výber správnej veľkosti bicykla je výška rozkroku dieťaťa. Ostatné kritériá sú len orientačné. V tabuľke nájdeš odporúčaný priemer kolies v palcoch, podľa ktorého sa treba orientovať pri výbere detského bicykla. Veľkosť rámu detských bicyklov býva spravidla prispôsobená veľkosti kolies, preto nie je pri výbere natoľko dôležitá ako priemer kolies.
Dievčatko s veselým výrazom vo veku 4 roky s ružovou cyklistickou prilbou, ružovými slnečnými okuliarmi v ružovom oblečení jazdí po chodníku na detskom bicykli.
TIP: Výšku rozkroku najjednoduchšie odmeriaš, keď postavíš dieťa bez topánok a nohavíc ku stene, medzi kolená mu vložíš na výšku stredne hrubú knihu a posunieš ju opatrne smerom k rozkroku dieťaťa. Odmeraj vzdialenosť medzi podlahou a horným okrajom knihy a dostaneš výšku rozkroku dieťaťa.
Vek dieťaťa (roky) Výška dieťaťa Výška rozkroku Odporúčaná veľkosť kolies (palce)
1 - 2 85 - 103 cm 33 - 43 cm iba odrážadlo
3 – 4 104 – 110 cm 44 – 47 cm 12“ – 14“
4 – 5 110 – 115 cm 48 - 51 cm 12“ – 16“
5 – 6 116 - 121 cm 52 - 54 cm 14“ – 18“
6 – 7 122 - 127 cm 55 - 57 cm 16“ – 18“
7 – 8 128 - 133 cm 58 - 61 cm 18“ – 20“
8 – 9 134 – 139 cm 62 - 65 cm 18“ – 20“
9 – 10 140 - 147 cm 66 – 68 cm 20“ – 24“
10 – 11 146 - 151 cm 69 - 71 cm 24“
11 – 13 152 – 163 cm 72 – 77 cm 24“ – 26“
13 + 164 + cm 78 + cm 26“

Bezpečnosť a komfort

Je dôležité vedieť objektívne posúdiť schopnosti dieťaťa. Prechod z odrážadla na pedálový detský bicykel, ale aj z menšieho bicykla na väčší, je pre každé dieťa skutočná výzva.
Dieťaťu, ktoré už dokázalo na odrážadle alebo predchádzajúcom bicykli samostatne zabrzdiť, nastavíme sedadlo o 2 – 4 cm vyššie ako je výška jeho rozkroku. Dieťaťu, ktoré túto schopnosť zatiaľ nemá, nastavíme sedadlo zarovno s výškou jeho rozkroku. Pri úplných začiatočníkoch navyše platí, že musia dosiahnuť na zem nielen špičkami nôh, ale celými chodidlami. Pri hľadaní balansu sa im bude dať ľahšie zastaviť a vyhnú sa pádom.
Vo výbave malého cyklistu určite nesmie chýbať prilba na bicykel a na prvé jazdy odporúčame aj vhodné cyklistické chrániče. Prilba musí mať správnu veľkosť a vždy sa treba uistiť, či ju má dieťa na hlave nasadenú správne a či sa na hlave neposúva.
Prvý pedálový bicykel by mal byť vybavený pedálovou brzdou. Na ručnú brzdu si dieťa má začať zvykať až vtedy, keď dokáže pri jazde bezpečne ovládať rovnováhu a koordináciu zraku s pohybom ruky. Prudké zabrzdenie totiž môže spôsobiť nepríjemný pád.

BMX bicykel

Staršie deti, juniori a tínedžeri milujú BMX bicykel. Obľuba bmx bicykla však nie je striktne obmedzená vekom, trikové jazda má svojich priaznivcov takmer v každom veku. Tieto špeciálne bicykle sú určené na pouličný freestyle (street), bikrosové okruhy, trikovú jazdu v parkoch alebo na triky na rampách a hlinených skokoch (dirtoch). Majú špeciálnu geometriu, spevnené ráfiky, iba jeden prevod a iba zadnú brzdu. Štýlové pretáčanie riadidiel (barspin) by totiž s prednou brzdou nebolo možné.
BMX bicykle dokážu neuveriteľné kúsky. Musia byť ľahké a zvládnuť obrovské zaťaženie

Najdôležitejšie parametre zblízka

Veľkosť rámu

Veľkosť rámu je dôležitým parametrom bicykla. Správna veľkosť sa určuje podľa výšky postavy alebo podľa vzdialenosti od chodidla k slabinám (táto možnosť je presnejšia). Všeobecné odporúčanie hovorí, že ak cyklista stojí obkročmo ponad rám bicykla, vzdialenosť hornej trubky od rozkroku by mala byť približne 8 cm. Veľkosť rámu sa zvykne udávať v palcoch, cm alebo v štandardizovaných označeniach veľkosti (podobne ako napríklad pri oblečení). Optimálne rozmery sa líšia podľa typu bicykla a jazdného štýlu jazdca.

Veľkosť rámu podľa výšky postavy

Výška postavy (cm) Veľkosť rámu
Cestný bicykel (cm)
Veľkosť rámu
Crossový bicykel (palce)
Veľkosť rámu
Horský bicykel (palce)
150 cm – 155 cm 49 cm 15“ S 13“ – 15“ XS
155 cm – 160 cm 52 cm 16“ 15“ S
160 cm – 165 cm 52 cm 17“ S/M 15“ – 17“
166 cm – 170 cm 52 cm - 54 cm 17“ – 18“ M 17“ – 18“ M
171 cm - 175 cm 54 cm - 56 cm 18“ – 19“ 17“ – 18“
176 cm - 180 cm 56 cm 19“ – 20“ M/L 18“ – 19“ L
181 cm - 185 cm 56 cm - 58 cm 20“ – 21“ L 19“ – 20“
185 cm – 190 cm 58 cm - 60 cm 21“ – 22“ 20“ – 21“ XL
190 cm – 195 cm 60 cm - 62 cm 22“ – 23“ XL 21“ – 23“
195 cm + 62 cm - 64 cm 24“ 24“ XXL

Veľkosť rámu podľa dĺžky nôh

Dĺžka nohy (cm) ŠPORTOVÉ VYUŽITIE REKREAČNÉ VYUŽITIE
Veľkosť rámu (cm) Veľkosť rámu (palce) Veľkosť rámu (cm) Veľkosť rámu (palce)
72 40 15,7 42 16,5
75 42 16,5 44 17,3
79 44 17,3 46 18,1
82 46 18,1 48 18,9
87 48 18,9 50 19,7
89 50 19,7 52 20,5
92 52 20,5 54 21,3
96 54 21,3 56 22

Materiál rámu

Materiál má zásadný vplyv na dve najdôležitejšie vlastnosti rámu bicykla: tuhosť a hmotnosť. Ideálny rám by mal mať vysokú tuhosť a nízku hmotnosť, no fyzikálne vlastnosti sú neúprosné a so zvyšovaním tuhosti sa zvyšuje aj hmotnosť materiálu. Výrobcovia preto hľadajú tú správnu zliatinu, tvar a uhol.
Najpoužívanejším materiálom býva hliník. Je ľahší ako oceľ, no na dosiahnutie požadovanej tuhosti musí mať hliníková rúrka väčší priemer. Hliníkový rám je cenovo dostupný, no pri veľkej dlhodobej záťaži sa materiál časom unaví a môže sa aj zlomiť.
Oceľ je oveľa tuhší materiál ako hliník. Jej nevýhodou je často vyššia hmotnosť a vyššie náklady na výrobu. Pri nedostatočnej starostlivosti začne po čase hrdzavieť, no aj takýto rám sa dá opraviť zváraním. V súčasnosti sa používa hlavne na rámy BMX bicyklov alebo touringových bicyklov.

Karbónový rám vyniká pomerom tuhosti a hmotnosti a výborne absorbuje vibrácie. Cena bicykla s karbónovým rámom býva vyššia. Tento materiál umožňuje kreatívnejšiu prácu s dizajnom rámu. Jednou z mála nevýhod býva, že pri silných úderoch zboku často praskne a je odsúdený na výmenu. Našťastie už existujú aj firmy, ktoré sa zaoberajú opravami karbónových rámov.
Samostatný karbónový rám bicykla na bielom pozadí.
Titán je materiál profesionálov vyznačujúci sa vysokou tuhosťou a nízkou hmotnosťou. Rámy z tohto materiálu bývajú síce drahšie, no investícia do kvality sa vždy oplatí.

Veľkosť kolies

Väčšie koleso znamená lepšiu stabilitu, efektívnejší záber pohybu a lepšiu priľnavosť k povrchu. Pri väčšom kolese však treba zároveň počítať aj s vyššou hmotnosťou. Daňou za veľkosť je preto väčší výdaj energie a ťažšia ovládateľnosť bicykla vo vyššej rýchlosti a pri manévrovaní v zákrutách.

Priemer kolesa trekingových, crossových alebo cestných bicyklov býva rovnaký: 28“ – 29“.

Pri mestských bicykloch sa stretneme s rozmermi 24“ - 29“.

Veľkú variabilitu majú aj horské bicykle: 26“ – 29“bmx bicykle: 12“ – 29“.

Brzdy

Čeľusťové (ráfikové) brzdy fungujú tak, že brzdová doštička s gumeným obložením sa trie o ráfik kolesa. Tento princíp je relatívne spoľahlivý, no v mokrom počasí jeho efektivita klesá. Výhodou v porovnaní s kotúčovými brzdami je nižšia hmotnosť aj cena. Nevýhodou je, že ráfik kolesa sa pri trení časom opotrebúva.
Detailný pohľad na čeľusťové brzdy priložené k ráfiku kolesa bicykla.
Kotúčová mechanická brzda pri brzdení pritlačí brzdový kotúč k brzdovej doštičke, čím vzniká trenie. Takéto brzdy sú veľmi účinné v akomkoľvek teréne a počasí, no bývajú drahšie a náročnejšie na údržbu ako čeľusťové brzdy.

Extra kategóriou bývajú hydraulické kotúčové brzdy, ktoré sa montujú najmä do horských bicyklov. Sila z brzdnej páčky sa na kotúč neprenáša pomocou oceľového lanka ako pri mechanickej kotúčovej brzde, ale pomocou hydraulickej kvapaliny. Hydraulická kotúčová brzda dokáže preto zabrzdiť bicykel s vynaložením najmenšej energie. Táto technológia sa bežne využíva v automobiloch aj motocykloch.
Detailný pohľad na mechanickú kotúčovú brzdu bicykla a časť kolesa bicykla.

Prevody

Pri rýchlej jazde po rovine má byť reťaz na prednom veľkom koliesku a vzadu na malom koliesku. Pri stúpaní do kopca bude reťaz vpredu na čo najmenšom koliesku a vzadu na čo najväčšom. Viac koliesok poskytuje väčšie možnosti, ale rýchlosť či námahu pri stúpaní ovplyvňuje počet zúbkov na ozubených kolieskach. Na crossových a horských bicykloch býva 21, 24 a 27 prevodov, cestné bicykle majú obvykle 18, 20, 27 a 30 prevodov.
Detailný pohľad na prevodový kotúč bicykla s ozubenými kolieskami.

Mestský bicykel

Nazýva sa aj urban bicykel a slúži hlavne ako každodenný pohodlný dopravný prostriedok po mestských chodníkoch a cestách. Jeho obľúbenosť rapídne rastie s rozvojom cyklistickej dopravy v mestách. Škála tvarov je prispôsobená očakávaným funkciám a jednotlivé modely sa medzi sebou líšia aj výbavou. Kým na lacnejších modeloch nájdeme zadný nosič aj blatníky, drahšie modely si musia vystačiť len so základnou výbavou, čo však kompenzujú nižšou hmotnosťou, kvalitnejšími konštrukčnými materiálmi a dielmi. Mestský bicykel má menší počet prevodov a jeho konštrukcia nie je stavaná na dlhé cyklotúry ani náročný terén. Je to však ideálny spoločník na pravidelnú cestu do práce, na nákup alebo za zábavou prípadne na krátky rodinný výlet po upravených cyklotrasách.
Mestsky bicykel Basso s tyrkisovým rámom, kotúčovými brzdami a blatníkmi.
Ideálny spoločník na cestu do práce a každodenný presun po meste. Daňou za vyšší komfort býva vyššia hmotnosť.
  • + vysoký komfort
  • + vhodný pre upravené cesty, chodníky
  • + praktickosť
  • + nosič na ľahkú batožinu
  • - nižšia univerzálnosť
  • - nízka rýchlosť
  • - nevhodný do terénu
  • - vysoká hmotnosť

Crossový bicykel

Používa sa aj pomenovanie trekingový alebo krosový bicykel. Ide o hybrid medzi cestným a horským bicyklom. Crossový bicykel sa hodí nielen na asfaltové cesty, ale ja na suché lesné chodníky alebo spevnené štrkové cesty. Je ideálnym bicyklom pre každého milovníka cykloturistiky, ale využitie nájde aj ako dopravný prostriedok na pravidelný pohyb v meste. Jeho najväčšou devízou je univerzálnosť. Podobne ako väčšina mestských bicyklov, býva plne vyzbrojený blatníkmi, nosičom batožiny, svetlom, odrazkou alebo zvončekom. Na rozdiel od horského bicykla má užšie plášte s nevýrazným dezénom. Konštrukcia rámu je podobná, ale umožňuje o niečo pohodlnejší posed.
Crossový bicykel 4Ever s tmavým hliníkovým rámom, odpruženou prednou vidlicou, kotúčovými hydraulickými brzdami samostatne stojaci.
Crossový bicykel je určený na pohyb v meste, ale aj cyklo túry. Bez problémov zvládne ľahší terén, suché lesné chodníky a spevnené štrkové cesty.
Vďaka optimálnemu pomeru a rozsahu prevodov si pri stúpaní v kopcovitom teréne vystačí s menšou dávkou námahy a umožňuje aj pomerné svižnú jazdu po rovine. Modely s odpruženou vidlicou efektívne tlmia rôzne nerovnosti terénu, hrbole, výmole aj ostré hrany obrubníkov, takže jazda je pocitovo omnoho komfortnejšia.
  • + vysoký komfort
  • + vhodný pre upravené cesty, chodníky
  • + vhodný do ľahkého terénu
  • - vysoká univerzálnosť
  • - nízka rýchlosť
  • - vysoká hmotnosť

Gravelový bicykel / Cyklokrosový bicykel

Gravelový bicykel je ako stvorený pre jazdu na poľných cestách a nespevnených štrkových povrchoch. Brzdenie zabezpečujú kotúčové brzdy a rám je skonštruovaný tak, aby sa naň dala pripevniť batožina aj blatníky.
Gravelový bicykel Wilier Jena s tmavým karbónovým rámom, kotúčovou hydraulickou brzdou a športovými riadidlami s pretekárom v pohybe po lesnej ceste.
Cyklokrosový bicykel alebo CX bicykel vychádza z konceptu pretekárskeho cestného bicykla, no odlišná geometria rámu, rozšírená vidlica, a širšie plášte s jemným vzorom mu okrem ciest s upraveným povrchom umožňujú aj pohyb v ľahkom teréne. Kratší rám umožňuje pohodlnejší posed. Pre cyklokrosové bicykle bývajú typické kotúčové brzdy a ohnuté športové riadidlá (barany). Hoci na asfalte cestný bicykel nepredbehne, stále patrí k tomu najrýchlejšiemu, čo medzi bicyklami nájdeš a hravo si poradí aj s menej kvalitným asfaltom, lesnými chodníkmi, blatom alebo štrkovým povrchom. Cyklokrosový bicykel sa ideálne hodí na športovú a pretekársku jazdu aj na dobrodružné výpravy po cestičkách a poľných cestách mimo hlavných ťahov. Na rozdiel od gravelového umožňuje cyklokrosový bicykel oveľa svižnejšiu jazdu.
  • + nízka hmotnosť
  • + vysoká rýchlosť
  • + vhodný pre upravené cesty, chodníky
  • - vhodný do ľahkého terénu
  • - vyšší komfort
  • - vysoká univerzálnosť

Horský bicykel

Táto terénna mašina dokáže vďaka mimoriadne stabilnej konštrukcii, extrémnemu odpruženiu a širokým plášťom prekonať akúkoľvek prekážku. Horský bicykel je určený pre vyznávačov cross country jazdenia na ľahšom teréne aj pre vyznávačov gravity disciplín na nekompromisnom teréne s rôznymi skalami, ostrými zákrutami a strmými zrázmi. Napriek názvu nepatrí len do lesa. Horský bicykel je ozajstný priateľ do nepohody, no dobre sa cíti aj v mestskej džungli a vďaka poriadnemu odpruženiu si trúfne na každý obrubník. Robustné plášte umožňujú pneumatike dosiahnuť silnú priľnavosť takmer na akomkoľvek teréne, ale na udržiavanej rovnej ceste nedokážu kvôli výraznému valivému odporu vyvinúť príliš vysokú rýchlosť.
Celoodpružený horský bicykel Mondraker F-Podium s tmavým karbónovým rámom, kotúčovou hydraulickou brzdou.
Pri výbere sa rozhodni, či uprednostníš model iba s predným odpružením (hardtail) alebo celoodpružený model (FSX alebo Full suspension).

Hardtail horské bicykle

Ponúkajú univerzálne využitie v teréne aj na príležitostný presun po ceste. Ich údržba je pomerne jednoduchá, dajú sa ľahko manévrovať a ani stúpanie do kopca na hardtailovom bicykli až tak nebolí.

Celoodpružené horské bicykle

Celoodpružené modely sú celkom iná liga. Líšia sa navzájom najmä zdvihom odpruženia, ktorý má zásadný vplyv na náročnosť terénu. Sú síce ťažšie ako hardtail modely, no pri strmšom zjazde sa práve táto zdanlivá nevýhoda stáva veľkou výhodou a vyššia hmotnosť poskytne jazdcovi väčšiu stabilitu. Treba však počítať s tým, že drsnejšie zaobchádzanie v náročnom teréne si vypýta svoju daň v podobe častejšieho servisu čapov, tlmičov a ďalších namáhaných dielov.
Celoodpružený bicykel má pri strmšom zjazde väčšiu stabilitu ako hardtail bicykel.
Na rekreačné a menej náročné jazdy ti postačí aj celoodpružený XC model s nižším zdvihom odpruženia 100 mm – 140 mm. Výhodou je, že tieto modely často ponúkajú aj možnosť vypnúť alebo obmedziť účinnosť odpruženia. Dobrým kompromisom medzi bežným a extrémne náročným terénom môže byť model typu All-Mountain alebo Trail. Prijateľná hmotnosť umožňuje nielen pohyb v drsnom teréne, ale aj jazdenie v normálnych podmienkach. Ak chceš svoje schopnosti otestovať v oveľa ťažšom teréne, zameraj sa na extrémnejšie modely typu Enduro so zdvihom odpruženia 160 mm. Majú typické plášte s výraznejším vzorom a zvládnu väčšiu záťaž. Ťažisko posedu posunuté nad zadné koleso však znamená, že pri stúpaní do strmého kopca sa viac zapotíš.
  • + komfortné odpruženie
  • + vhodný do náročného terénu
  • + vyššia hmotnosť
  • - nízka rýchlosť

Singlespeed / Fixie bicykel

Ich čaro spočíva v jednoduchosti. Majú len jednu rýchlosť, takže ak prehadzovanie rýchlostí považuješ za zbytočnosť, tu si na správnej adrese. Výhodou takéhoto praktického bicykla na každodenný presun po meste je veľmi rozumná cena a jednoduchá údržba. Pri stúpaní do kopca však treba poriadne šliapnuť do pedálov.

Singlespeed je jednoduchý bicykel s voľnobežným mechanizmom bez prevodov. Je obľúbený u cyklokuriérov.
Červený športový aerodynamický singlespeed bicykel značky Cinelli s jedinou rýchlosťou, športovým sedlom a zahnutými športovými riadidlami.
Fixie je bicykel s pevným prevodom, ale bez voľnobežného mechanizmu. Aj keď prestaneš šliapať do pedálov, koleso sa bude zo zotrvačnosti krútiť ďalej. V minulosti sa využívali najmä na dráhovú cyklistiku, dnes sa stávajú populárnou alternatívou mestských bicyklov.
  • + jednoduchá ovládateľnosť
  • + nízka cena
  • + komfort
  • + vhodný pre upravené cesty, chodníky
  • - nižšia rýchlosť
  • - nevhodný do kopca
  • - nevhodný do terénu

Skladací bicykel

Výborný dopravný prostriedok na každodenné dochádzanie v rámci mesta. Po zložení sa skladacie bicykle zmenia na kompaktnú batožinu, ktorá sa dá ľahko transportovať v batožinovom priestore auta, ale aj v autobuse, vlaku alebo mestskej hromadnej doprave. Ideálny spoločník na kombinovaný presun z prímestskej lokality či vidieka do práce alebo do školy vo väčšom meste. Jednotlivé modely sa navzájom líšia hmotnosťou, životnosťou, ale aj tým, ako rýchlo a ľahko sa dajú zložiť a aké kompaktné sú ich rozmery po zložení.
Čierny mestský skladací bicykel Tern Verge P10 v zloženom stave.
  • + nízka hmotnosť
  • + kompaktný rozmer
  • + vhodný pre upravené cesty, chodníky
  • - nižšia rýchlosť
  • - nevhodný do kopca
  • - nevhodný do terénu

Touring bicykel

Tieto cestovné bicykle vynikajú úžasnou univerzálnosťou využitia. Sú skonštruované tak, aby dokázali odniesť viac batožiny. Typickým materiálom rámu touringových bicyklov bývala v minulosti najmä pevná a ťažká oceľ, no nástup nových technológií a spôsobov spracovania posunul aj túto kategóriu do technologického neba. Dnes sa už rámy vyrábajú z trvácnych a pritom oveľa ľahších materiálov, ako hliník, titán alebo karbón. Touringový bicykel najlepšie predvedie svoje silné stránky na niekoľkodňovej cyklotúre. Na jeho stabilitu a výkon sa rýchlo zvyká. Zárukou jazdného komfortu sú úchyty na blatníky a batožinu.
Samostatne stojaci touring bicykel s pevným zeleným rámom, športovými riadidlami, blatníkmi a nosičmi na batožinu na zadnom aj prednom kolese.
Touringový bicykel má stabilnú konštrukciu a umožňuje komfortný transort batožiny počas niekoľkodňovej cyklo túry.
  • + vyšší komfort
  • + vysoká univerzálnosť
  • + vysoká odolnosť

Elektrický bicykel

Trend veľkej popularity bicyklov na elektrický pohon ukazuje, kam sa asi bude uberať cyklistika v blízkej budúcnosti. Cieľová skupina priaznivcov elektrobajkov je už teraz celkom široká a neustále rastie. Vďaka elektrickému bicyklu dokážeš prejsť väčšie vzdialenosti za kratší čas a pomôže ti s výkonom aj v situáciách, v ktorých ti už vlastné sily nebudú stačiť. Na cyklo výlete už nebudeš mať nepríjemný pocit, že večným zaostávaním zdržiavaš skupinu a jazdu si konečne vychutnáš. Prevažná väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú pre elektrobicykel, má doma aj tradičný bicykel a bicykle strieda podľa situácie.
E-bicykle dokážu vyvinúť rýchlosť okolo 25 km/h a na jazdu nie je potrebný vodičský preukaz. Ak už máš vyhliadnutý konkrétny typ, zameraj sa najmä na výkon motora a dĺžku dojazdu. Maximálny výkon motora býva obmedzený na 250 W a hmotnosť elektrického bicykla by nemala prekročiť 40 kg. Konštrukčné riešenie jednotlivých modelov býva rôzne. Stretneš sa s klasickými bicyklovými konštrukciami doplnenými o elektro sadu, ale aj s bicyklami so špeciálnym rámom uspôsobeným na uchytenie elektromotora. Z bežného bicykla nie je možné spraviť elektrický bicykel, pretože pripevnením elektromotora na rám by mohlo dôjsť k jeho poškodeniu.
Štandardným riešením cenovo dostupných modelov býva motor integrovaný v zadnom náboji. Riadiaca jednotka koordinuje všetky časti pohonu a ovládací panel riadenia je umiestnený na riadidlách.
Dôležitou súčasťou pohonu je batéria. Dnes sa do e-bajkov najčastejšie montujú tieto typy akumulátorov:
NiMH (Nikel-železo-hybridná batéria) Li-Ion (Lítiumiónová batéria) Li-Pol (Lítiumpolymérová batéria) LiFePO4 (Lítium-železo-fosfátová batéria)
+ životnosť do 500 nabíjacích cyklov + životnosť do 1 000 nabíjacích cyklov + výborný pomer ceny a výkonu + cenová dostupnosť
+ dá sa repasovať + vyššia kapacita - vyžaduje špeciálnu nabíjačku + dobrá tepelná stabilita
+ nízka hmotnosť - pri rýchlom nabíjaní klesá životnosť
- vplyvom vysokej teploty sa rýchlo opotrebuje

Veľkosť rámu podľa dĺžky nôh

Dĺžka nohy (cm) ŠPORTOVÉ VYUŽITIE REKREAČNÉ VYUŽITIE
Veľkosť rámu (cm) Veľkosť rámu (palce) Veľkosť rámu (cm) Veľkosť rámu (palce)
72 40 15,7 42 16,5
75 42 16,5 44 17,3
79 44 17,3 46 18,1
82 46 18,1 48 18,9
87 48 18,9 50 19,7
89 50 19,7 52 20,5
92 52 20,5 54 21,3
96 54 21,3 56 22

Horský elektrický bicykel

Už na prvý pohľad je jasné, že tento stroj využiješ v drsnom teréne lesa alebo pri strmom zjazde. Široké plášte s výrazným vzorom a poriadne odpruženie si naplno vychutnáš pri agresívnej jazde. Motor sa zapojí len počas šliapania do pedálov a intenzita výkonu sa dá nastaviť. Výsledný výkon a námaha investovaná do šliapania teda spolu úzko súvisia a vďaka podpore elektromotora ti ostane viac času na samotný zjazd. Jazda na e-bicykli nemá až taký zaťažujúci vplyv na kĺby a pomáha lepšie využiť hornú časť tela.
Horský elektrický bicykel Mondraker Chaser s tmavým hliníkovým rámom, motorom Bosch a batériou Powertube.
Horský e-bicykel sľubuje viac zábavy a času na skutočné dobrodružstvo pri prekonávaní náročných prekážok v teréne. Aj ten najstrmší kopec sa dá zrazu vyštverať rýchlosťou približne 24 km/h.

Gravelový / cestný elektrický bicykel

Tento bicykel „klame telom“. Navonok vyzerá ako hybrid medzi cestným a crossovým bicyklom. Má typický vysoký posed, hladké plášte kolies, športové riadidlá a športovú geometriu rámu. Na prvý pohľad si málokto všimne, že ide o plnohodnotný elektrobajk. Motor a batéria sú diskrétne ukryté v ráme. Popularita novej kategórie bicykla, navyše obohatenej o všetky výhody motorového pohonu, rastie raketovým tempom. Je vyhľadávaný pre svoju univerzálnosť.
Gravelový cestný elektrobicykel Wilier Cento so šedým ultra ľahkým karbónovým rámom, športovými riadidlami, kotúčovou hydraulickou brzdou.
Je to rýchly bicykel vhodný nielen na asfalt, ale aj na rôzne lesné alebo poľné chodníčky, nespevnené štrkové cesty alebo do kopcovitého terénu. Jednoducho ideálny spoločník na cyklo turistiku. O brzdenie sa starajú výhradne kotúčové brzdy a na rozdiel od cestných bicyklov sľubujú gravelové viac komfortu aj vďaka širším plášťom a špeciálne upravenej geometrii rámu.

Mestský / trekový elektrický bicykel

Cyklo turistika alebo pravidelné dochádzanie za prácou či za aktivitami v rámci mesta zrazu dostanú úplne nový rozmer. S e-bicyklom objavíš miesta a končiny, ktoré vždy vyzerali byť nedostupné pre nedostatok času alebo príliš veľkú vzdialenosť. Samozrejmou výbavou tejto kategórie je kvalitné osvetlenie, takže na potulkách krajinou alebo mestom ťa nezaskočí ani príchod večera a vždy sa bezpečne a pohodlne vrátiš domov.
Mestský elektrobicykel Electra Townie Path Go s hliníkovým hnedým rámom, hydraulickými kotúčovými brzdami, nosičom na batožinu na zadnom kolese a predným svetlom.
Celá konštrukcia bicykla je prispôsobená dosiahnutiu maximálneho možného komfortu, či už ide o geometriu rámu, sedlo, blatníky, nosiče batožiny alebo použitie kotúčových bŕzd. Mestské bicykle dokážu upútať aj svojou ležérnou eleganciou a decentnými vintage prvkami.

Bicykle